Halden SK med 3. plass på 25-manna!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 7. Okt 2023

Over: Lagbilde Halden SK.

Under: Veksling ut på 24. etappe – unggutten Ville Wingstedt sender av gårde årets vinner av Kongepokalen – Magne Dæhli.

Image

Under årets 25-manna i Botkyrka like utenfor Stockholm – hvor klubbene setter opp sine lag med en kombinasjon av eliteløpere, ungdommer og veteraner – med etappeoppsett med enkeltetapper i starten og på slutten, mens det midtveis er parallelletapper – hvor det løpes 4 løpere fra hvert lag parallelt ute i skogen.

Ved avslutning av parallelletappene, da det var 3 enkeltetapper igjen, var Halden SK best av de norske lagene – på en 4. plass – med drøye 3 minutter opp til OK Linné – som da ledet stafetten.

Med Ville Wingstedt, Magne Dæhli og Svetlana Mironova på de tre siste etappene, viste unggutten Ville Wingstedt – på 23. etappe - at han har både o-tekniske ferdigheter, fart i beina og taktisk kløkt til håndtere en slik oppgave.

Han sendte ut Magne Dæhli som 2. mann med en etappe igjen av stafetten – bare 3 sekunder bak Tampereen Pyrintö – som da ledet.

- Det var veldig gøy. Jeg hadde som mål å holde topp 10. Men så bare «falt alt på plass», så det var skikkelig moro, kommenterte Ville til arenaspeaker etter sitt løp.

- I starten hadde jeg litt problem, men etter hvert gikk det bedre, kommenterte Kristin Melby Jacobsen – den norske jenta som løp 3. siste etappe for OK Linné, hun var inne som nummer 3 – bare

Magne Dæhli holdt posisjonen på den nest siste etappen, og sendte ut Svetlana Mironova som 2. kvinne på siste etappe – med bare 5 små sekunder opp til Kalevan Rasti.

En svært spennende sisteetappe hvor det var fire lag som gikk ut innenfor 14 sekunder. I tillegg til allerede nevnte Kalevan Rasti og Halden SK, var OK Linné og Tampereen Pyritnö med i seierskampen ut på den siste etappen.

- Det blir tøft, men (Svetlana) Mironova på sitt aller beste er veldig bra, var Dæhli sine ord om hva som ventet på siste etappe.

- Men det handler mye om erfaring, og vite hva en skal gjøre når det «koker i toppen» ved en avgjørelse helt på slutten, la han til.

Og Dæhli – som har avgjort mange VM-stafetter – vet hva han prater om.

Det var Johanna Ridefelt – for OK Linné – som var sterkest på slutten, og avgjorde, med 12 sekunder ned til Kalevan Rasti, mens Halden SK endte på en sterk 3. plass – bare 18 sekunder bak vinnerlaget.

Tyrving IL ble nest beste norske lag, med 11. plass.

Oppsal Orientering ble nummer 40 og Nydalens SK ble nummer 49.

Fullstendige resultater

Halden SK sitt lag: