UTØVER

UTVIKLINGSTRAPPA
ANTIDOPING
ANALYSEVERKTØY

Forebygging av skader og sykdom

På denne siden er det samlet råd om hvordan en kan forebygge sykdom og skader, samt hvordan en best kommer seg tilbake i løypa om "uhellet" først er ute.

Rådene er utarbeidet av Norges Orienteringsforbunds helseteam - som er knyttet opp mot landslaget, og du finner dem via linkene nedenfor (siste oppdatert februar 2024):

Praktiske råd ved sykdom NOF 2024

Interne rutiner sykdom i troppen NOF 2024.pdf

Skadeforebygging og praktiske råd ved skader NOF 2024

Råd ved akutte skader NOF 2024

Rutine sykdomsforebygging NOF 2024

De to linkene til video om opptrening etter overtråkk og "taping" av ankel er spesielt viktig for dem som sliter med gjentatte overtråkk.

Video med instruksjon for "taping" av ankel finner du: her
Video om hvordan du bør foreta opptrening etter overtråkk finner du: her

Video med skadeforebyggende oppvarmingsøvelser finner du: her

Mer informasjon om hvordan forebygge og holde deg skadefri, se: www.skadefri.no

Senter for idrettsskadeforskning: klokavskade.no

Idrettsernæring

Sunn Idrett er et satsingsområde i Norges idrettsforbund med mål om å spre kunnskap om idrettsernæring og fremme sunne idrettsmiljøer med gode holdninger og verdier knyttet til mat, kropp, helse og prestasjon.

Her jobber en bl.a. med bevisstgjøring av ernæring overfor unge utøvere. Sunn Idrett tilbyr både foredrag og rådgivningstjenester og har en egen "bekymringschat".

Du finner mer informasjon på deres hjemmeside: HER

Sunn Idrett har laget flere e- læringskurs i idrettsernæring, spiseforstyrrelser og i 2021 en e-læring spesielt for trenere. Den er en del av pensum på Trener-2 kurset. E-kursene kan tas av alle uavhengig av trenerkurset.

Kursene finner du via e-læringportalen HER
Opprett bruker i Min Idrett og logg inn for å få tilgang til kursene