O-festivalen 2026 er tildelt Freidig!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 13. Des 2023

- Vi gleder oss til å invitere O-Norge til Bymarka, sier Mette Nolte.

Styreleder i Freidig orientering prater arena og terreng for skogsdistansene under O-festivalen i 2026.

For klubben fra Trondheim – som også arrangerte O-festivalen så seint som 2017 – er tildelt «Norges største orienteringsarrangement» igjen i 2026:

- I 2017 var det på Oppdal, men i 2026 får vi virkelig vist frem vårt eget nærområde. Med skogsdistansene i variert terreng nord i Bymarka, hvor det er skråli, skog, mer åpne områder og – ikke minst – fine trøndermyrer.

- Sammen med sprinten – som skal gå på Byåsen – hvor det blir tett gatenett og til dels krevende sprintorientering, med mulighet til å få et fint utsyn over byen – hvis en har tid til det, blir det utfordrende og bra.

En skulle også tro at det er utfordrende for Freidig å ta på seg denne type storarrangement nok en gang. Det er allerede nevnt at klubben arrangerte O-festivalen i 2017. De var også med som arrangør av NM-uka i Malvik i 2020 og under O-ringen så seint som i sommer – hvor Trondheimsklubben var ansvarlig for blant annet ungdomsstafetten og elitesprinten:

- I «O-boka» i år ble klubben betegnet som «Giganten fra Trøndelag», og vi har absolutt både folk og krefter til å ta på oss et nytt stort arrangement i 2026.

- Vi merket under uken på O-ringen i Åre i sommer at, selv om det både var slitsom og utfordrende underveis, så var det også veldig samlende for klubben.

Nå skal de altså samles om et nytt stort arrangement, nå i eget kjerneområde – Bymarka. For dem som har vært med i o-idretten noen år og husker tilbake til O-festivalen i 1996 og – ikke minst – VM i 2010, var dette også i Bymarka.

Da med arena i Granåsen.

Slik blir det ikke i 2026:

- Vi vurderte Granåsen som arena, men der kommer det til å bli så mye bygging og endringer i forbindelse med VM på ski i 2025 at vi endte på at det er bedre å arrangere i nordre del av Bymarka.

Og i Freidig har de allerede brettet opp ermene:

- Så langt har vi hatt en arbeidsgruppe som har jobbet med dette prosjektet, og nå skal vi få på plass en hovedkomite for arrangementet.

Mens storklubben fra Trondheim «rigger seg» til nok et storarrangement, gjelder det for o-Norge å notere seg datoene som gjelder for O-festivalen i 2026 – som er 26. – 28. juni 2026.

Før den tid venter O-festivalen på Sjusjøen – i regi av Fossum IF og Lillehammer OK til sommeren og O-festivalen på Geilo sommeren 2025.